Het meest waardevolle goed ter wereld. - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Samira Hunen - WaarBenJij.nu Het meest waardevolle goed ter wereld. - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Samira Hunen - WaarBenJij.nu

Het meest waardevolle goed ter wereld.

Door: samira van hunen

Blijf op de hoogte en volg Samira

22 Maart 2011 | Peru, Ayacucho

In navolging van mijn zus kreeg ik de ernstige behoefte om vandaag op de dag van het water(de kinderen kwamen thuis met de dag van het water kaartjes, ze lijken hier alle dagen van het jaar wat te vieren :P) , een ode aan dit waardevolle goed te brengen. Gelukkig voor ons allen kan ik mij nog net bedwingen :p!
Als ik iets geleerd heb in de afgelopen week is het wel hoe belangrijk water is. Stel je een stad voor, 150.000 mensen en dan op een dag wanneer je de kraan open draait… niets…. Wanneer je de wc door trekt, vult deze niet bij. Wanneer je in Ayacucho; de stad van het stof, na dat je een dag hard gewerkt hebt thuis komt… dan komt er niets uit de kraan.. Dit is geen uitzondering hier in dit afgelegen bergstadje in de Andes, alleen deze week gebeurde er iets wat Gerrit en Ria nog nooit mee gemaakt hadden, en wij hadden het geluk het ook mee te maken. Er was geen water en een dag later kwam er nog geen water. Nog een dag water nog niets… een keer midden in de nacht was er even wat water geweest. Sommige mensen die toevallig op dat moment wakker waren vulde tonnen met water om dat de dag er na te verkopen op straat. De hele stad stonk. Veel mensen urineerde op straat want ze wilde de stank van de ondoortrekbare (nieuw woord geloof ik :P) wc’s niet in huis.
Geloof mij, in de taxi zitten was ook ondanks de Arso-ozav (alle rammen staan open, of zijn al verdwenen) echt geen pretje! Mijn taxichauffeur wist mij te vertellen dat dit watergebrek minimaal 10 dagen aan zou houden.. De radio zei wat anders en ook de site van het waterbedrijf zei weer iets anders. Het was in iedergeval duidelijk dat door het vele regenwater, rond in de bergen was verschoven en er iets mis was gegaan met de pijpleiding. We spannend ook, want twee jaar geleden is er een stuk berg afgebroken en via een modderstroom in het centrum beland waarbij een heel aantal mensen daar zijn omgekomen.

Ook de bouw van ons nieuwe huisje lag plat, want ze konden niets zonder water.
Wij dronken en wasten ons met bronwater.
Vrijdag ochtend.. een vrolijke kreet vanuit de tuin. Water! Alleen bij het kraantje in de tuin. Daar heb ik water gehaald, gekookt mijzelf en mijn haar gewassen, het zelfde water weer opgevangen en gebruikt voor het doorspoelen van het toilet. Dit alles met een grote grijns op mijn gezicht, ik moest om mijn gedachten en acties lachen. Echt bizar om te voelen dat je zo blij kan zijn met een beetje water en hoe voorzichtig je er soms mee kunt en moet zijn, daar staan we in Nederland niet bij stil! Maar in deze stad vol stof ligt het ook nog anders. Het is maar goed dat ik geen make-up had meegenomen, zinloze koffervulling, hier heb je geen make-up nodig om een mooi kleurtje te krijgen, een taxi rit is voldoende :P. Er is nog een ander groot voordeel aan dit stof is. Sha schreef over een man in Afrika die tijdens hun gesprek uitgebreid in de neus ging peuteren. Dat is niet minder waarschijnlijk. Iedereen weet wat de inhoud van zijn neus bruin-zwart is en daarom niet eetbaar. Hij wordt er wel uitgebreid uitgehaald, maar verdwijnt gelukkig niet in monden…

Dinsdag was de verjaardag van John, we hadden een piñata gekocht en die mocht hij geblinddoekt, met een spiderman stok stuk slaan, waarbij de inhoud van de Piñata over de hele bovenverdieping vloog en gedeeltelijk zelfs beneden belanden (hier hebben we een hoop filmpjes en foto’s van) dat was echt heel grappig en hij kreeg een grote pisco taart. Normaal gesproken krijgen jongeren hier ook wel eens eieren op hun hoofd tijdens hun verjaardag, maar ivm het niet aanwezig zijnde water, hebben we John gespaard ;).. We gingen uit eten, daarna verder feesten bij Magia Negra met een hele groep. Als afsluiting kreeg John van Lou en mij een echte Peruaanse hoed met tekeningen en de tekst Ayacucho er op:).

Ik kwam er deze week ook eindelijk achter waarom het ’s ochtends altijd klinkt alsof er 20 hanen onder mn raam zitten. Dit is omdat het ook praktisch zo was! De buren hebben vechthanen, verklaart een hoop!

We hadden ook wat pech deze week. Lourens liet zijn camera in de taxi liggen. En de geldautomaat slokte John pas op en gaf hem niet meer terug. Deze kan hij pas in Nederland een ander krijgen. Ik ging donderdag door mijn rug en kon helaas het hele weekend niet meer echt mee sporten etc. Maar nu gaat het weer een stukje beter, dus ik hoop dat ik donderdag weer kan volleyballen, vrijdag weer mee kan voetballen en zaterdag kan kickboksen (heb een sportschool gevonden in een uit elkaar gevallen schuurtje;)).
Uiteindelijk was het dan zo ver we hadden weer water dus zaterdag was de dag van de grote schoonmaak en zondag zijn we verhuisd! En wat een huis! Geniaal echt, chillen op het dak met de hond en prachtig uitzicht! Ik heb weer een eigenkamer en dit keer met een eigen badkamer! We hebben een eigen gasstelletje, dus kunnen eventueel koken. We hebben een blender en een waterkoker:). Echt super! Vanmiddag hebben we onze laatste Spaans les en vanavond nemen we Gerrit en Ria mee uit eten als bedankje voor hun gastvrijheid.

Wij zijn al weer over de helft met onze reis. Over 3 weken nemen we afscheid van Ayacucho en iedereen die we hier hebben leren kennen en gaan we nog 2, 5 week reizen. Het onderzoek verloopt prima:). Ik hoop dat jullie mij een beetje op de hoogte kunnen houden van wat er gebeurt bij jullie in Nederland (en in Portugal, Amerika, en de rest van de wereld;)). Dus voor die gene die zich aangesproken voelt het verzoek, please stop being a passive fan ;)!

Que pase un buen día!

Saludos!

  • 22 Maart 2011 - 20:18

    Mam:

    Heerlijk om te horen dat er weer water is! Onmisbaar in de wereld.....
    Geweldig dat het toch nog gelukt is om het huis af te krijgen voor jullie:).....Al was ook heel goed bij Ria en Gerrit zoals jullie daar in huis waren!
    Wat vliegt de tijd, de laatste spaanse les, nog maar 3 weken daar en dan het land verder verkennen! voor je het weet sta je weer onder de douche thuis en kijk je naar je gupjes in je tuin....:)

  • 22 Maart 2011 - 20:24

    Kris:

    Hey Sam,
    Jezus, wat een pech! Maar heb je je even een echte peruaanse kunnen voelen;)!
    Maar woow wat gaat de tijd snel joh! Zometeen sta je alweer op de stoep:p!
    Heel veel plezier nog en succes met je onderzoek.
    xx Kris

  • 23 Maart 2011 - 08:11

    Juul:

    Nog maar drie weken! Die tijd is echt om gevlogen! En dan ga je Peru op een heel andere manier ontdekken...Dat wordt sowieso geweldig (wellicht kan je dat niet altijd gelijk inzien:). Laat maar weten als je daarover nog vragen hebt.

    Hier alles prima, weer lekker veel te doen (love that): Zit in een jury waarbij ik met allemaal marketing/communicatie directeuren alle grote reclamecampagnes van 2010 beoordeel voor een prijs, is echt super leerzaam. En voor de rest met Luuk en Kai een netwerkevent aan het opzetten voor jonge ondernemende arnhemmers, als je nog iemand van Creas weet voor wie dit interessant is, let them know!!

    Tot heel snel meissie. Dan gaan we lekker in sonsbeek chille. De zomer laat zich hier soms al even zien, heerlijk!

  • 23 Maart 2011 - 11:50

    Duncan:

    Hey lief!

    Ondanks dat ik bijna alles al wist is het weer een immens mooi verhaal om te lezen! Eerst water, de rest komt later? EN je nieuwe huis klinkt goed! Ook goed om te horen dat er een upgrade verkrijgbaar is voor mijn Arko, ik zal er bij de garage naar vragen...

    xx

  • 23 Maart 2011 - 19:14

    Karel:

    Bijzondere ervaring zeg! We worden maar verwend met het water! Ik heb eens bij een National Geographic Magazine een kaart bij gekregen waarop te zien was hoe oneerlijk het water verdeeld was, heel weinig water bijvoorbeeld in de woestijnstreken, en zeer veel water in bijvoorbeeld Nederland. (en bangaladesh, maar daar valt juist te veel water!)

    Pasgeleden heb ik nog een artikeltje gelezen in de Volkskrant dat w.e minder water hebben verbruikt dan vorig jaar. De getallen weet ik niet meer, maar het woordje "minder" is we blijven hangen :-)

    Tot snel (hoop ik!)

  • 23 Maart 2011 - 19:21

    Alexandra:

    Op jouw verzoek wat weetjes uit Nederland. Wist je dat:

    - het de afgelopen dagen in Nederland heerlijk weer is geweest (en nog t/m donderdag). Lente! De blaadjes van ons perenboompje staan op springen, de vogels kwetteren (al heel vroeg) en overal staan krokusjes en narcissen te bloeien
    - je moeder vandaag 60 gram roomboter bij ons heeft gehaald
    - een Nederlandse vrouw van 63 jaar deze week een baby heeft gekregen
    - 2 vierdejaars studenten van jouw hogeschool met mij en mijn twee collega's op 19 mei een studiemiddag voor MBO- en HBO-opleidingen organiseren over de preventie en aanpak kindermishandeling en huiselijk geweld
    - Esmée op 6 april rijexamen doet...
    - Bas z'n auto in de prak was gereden (gelukkig niet zijn schuld), maar nu weer gemaakt is (op kosten van de verzekering van degene die hem had aangereden)
    - onze buren er weer een hond bij hebben die samen met de andere twee alles bij elkaar blaft (maar misschien met iets minder decibel dan van die 20 vechthanen bij jouw buren?)
    - komend weekend we een uurtje de klok verder zetten: zomertijd!

    Ik wens je nog 3 hele fijne weken. Geniet er van.


  • 24 Maart 2011 - 12:35

    Sha:

    Klinkt als een paradijsje! Goed voor elkaar zus:) En mooi spulletje hè dat water, heb echt de ware gevonden;) Zal helaas een passieve fan moeten blijven. Internet werkt nog steeds niet zoals het zou moeten. Succes nog even die laatste weken! En weet je? Mijn begeleider heet ook Erik:)

  • 27 Maart 2011 - 18:08

    Pa:

    Water, tja een flinke plensbui zouden we hier op de Veluwe best wel weer kunnen gebruiken. Het begint een beetje droog te worden. Maar die zon... tja die willen we ook niet kwijt, 't is wat Alexandra schrijft heerlijk weer hier. Ik hoop dat er nog wat over is als jij in mei terug komt!!!
    Heb je in jullie nieuwe huis ook internet? Met Marja gaat het redelijk goed en het revalideren van Frans dat vraagt veel tijd. Best lastig voor hem. Oma maakt het goed. Ik mis je op skype. Sinds vandaag is het zomertijd en is het tijdsverschil nog een uur meer, klopt dat?
    Zo te lezen heb je het daar nog goed naar het zin, hopelijk zie je nog steeds al het bijzondere daarvan in!!
    Hebben jullie al een duidelijk reisplan voor straks? Gaan jullie via een reisbureau? Liefs papa xxx

  • 31 Maart 2011 - 10:55

    Fenna :

    Heey sam! Hoe is het met je? heftig verhaal man, zo'n waterloze week. Erg vet dat je nog 3 weken gaat reizen! Gaat snel voorbij hè, zo'n stage. Ik ben over 2 weken ook alweer halverwege, en ik wil nog zoveel doen en zien enz enz. te weinig tijd!
    kusjes vanuit Porto.

  • 02 April 2011 - 21:38

    Eelke:

    Heej Sam!

    Leuk om je verhaal weer eens te lezen..
    Bizar, dat dingen die wij gewoon vinden, waar we niet eens meer bij stil staan, in andere landen niet normaal is en als een geschenk uit de hemel komt :)

    Zet 'm op met de laatste loodjes!

  • 05 April 2011 - 20:55

    Fenna :

    ey sam! Jaa, geen tijd haha! Maar toenet weer wat nieuws gepost. Helemaal prima dus! haha, Duncan mist je denk ik ;) Jaaa zou tof zijn! en anders neem je hem maar mee! :P dat wilde ik nog vragen, waar komt die vriend van je ook alweer vandaan? nog tips voor het noorden van Portugal? Ik heb ben ik bang geen tijd om echt alles te zien :( een fijne tijd nog daar meis, geniet ervan en tot snel! Dikke knuffel!

  • 06 April 2011 - 11:59

    Sven:

    Eey Sam,

    Ik zag je naam staan bij fenna's reisverslag en voor ik het wist vond ik die van jouw :P Super gaaf verhaal, ik wist niet dat jij kon schrijven (jij ook nie als ik Duncan mag geloven hahahaha) Nou ik hou Duncan nog wel een poosje bezig en spreek je snel weer

    kusje
    Minder passieve Fan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Ayacucho

Samira

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 74
Totaal aantal bezoekers 23567

Voorgaande reizen:

26 Januari 2016 - 24 Juli 2016

Nieuw Zeeland

04 Februari 2011 - 05 Mei 2011

Afstuderen in Peru

28 Juni 2011 - 30 November -0001

travel fever

Landen bezocht: