Paraíso - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Samira Hunen - WaarBenJij.nu Paraíso - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Samira Hunen - WaarBenJij.nu

Paraíso

Door: samira van hunen

Blijf op de hoogte en volg Samira

01 September 2011 | Colombia, Bogotá

Hey allemaal,

De afgelopen 3 weken heb ik by far de leukste tijd in Zuid Amerika gehad. Ik heb zo veel gezien en gedaan wat geweldig was dan ik niet kan beloven dat ik mijn enthousiasme in kan houden en dit verhaal chronologisch kan laten verlopen, maar ik ga mijn best doen. Ik begrijp dat scholen en werk weer zijn begonnen, dus mocht je niet de tijd hebben om het hele stuk te lezen, scrol dan even door naar Iquazu, Amazone en de foto's ;) Ps. foto's komen zodra ik door heb hoe ik op een totaal spaans ingestelde macbook foto's kan vinden :).

Vanaf Santiago hebben, Jess, jaime en in de bus gepakt naar Buenos Aires. En wat voor een bus! Met dank aan Jess die weigerde in een bus te gaan waarvan de stoelen niet helemaal plat konden(gelukkig vonden we een aanbieding). We kregen een 3 gangen menu als avond eten met wijn en daarna champagne! Allemaal een eigen tv, echt super! In Buenos Aires vonden Dunc en ik elkaar al snel. Duncan was er al twee dagen dus hij wist me precies de hoogte punten van de stad te laten zien met o.a. het graf van Evita.
Ik vertelde dat ik de twee/ drie weken daarvoor regelmatig dagen op chips en fruit leefde, omdat er gewoon geen vegetarisch eten te vinden was. Dunc verraste mij met het nieuws dat hij op zijn eerste dag in Buenos Aires een geweldig all you can eat vega restaurant had gevonden waar het eten echt geweldig was.
Dat was het zeker meet dan 70 verschillende schalen om uit te kiezen! Ik heb mij helemaal rond en misselijk gegeten, want het was zooo lekker!
Erg verstandig was het niet, want die avond vertrokken we met de boot naar Colonia in Uruguay. De zee was ruig en voor ons achter on en naast ons waren mensen aan het spugen. Gelukkig was onze maag wat sterker:).

Ik wist eerlijk gezegd niets over Uruguay, behalve dat ze net de Zuid Amerikaanse voetbal cup hadden gewonnen. Uruguay is naar mijn idee een land waarover je in Nederland eigenlijk nooit hoort. De reden hiervoor is volgens de mensen in Zuid Amerika, omdat het er heel veilig is en er eigenlijk nooit wat gebeurt. Voor ons was dat heerlijk! lekker een beetje door de koloniale straten slenteren en bijkletsen.
Vanuit Uruguay gingen we naar Iquazu, voor iedereen die nog nooit van Iquazu heeft gehoord kijk even naar de foto's. Iedereen die er wel van heeft gehoord weet al dat hij/zij deze foto's niet wil missen ;).
Iquazu overal om ons heen donderende, enorme, adembenemende, witschuimende mistige idyllische watervallen. Een plaats die net niet echt is, waar je elk moment verwacht dysneyfiguren of eenhoorns om de hoek te zien komen.
De eerste dag bezochten we de kant van Brazilië, onbeschrijfelijk mooi en indrukwekkend. Zo veel water!!! Om iets preciezer te zijn zo'n 2 miljoen liter water per seconde. Toevallig hoorde ik vandaag dat er een stuwdam achter ligt die tot voor kort de grootste ter wereld was en 90 procent van Paraguay van stroom voorziet! Das vast iets voor jou om te bezoeken Sha:)!
De dag daarna gingen we naar de Argentijnse kant. Ik heb veel mensen gesproken die zeiden dat deze kant mooier was dan de andere, maar ik had het beiden voor geen goud willen missen. Zelfs het hostel waar we in verbleven was sprookjes achterig. Het had een groot half rond zwembad met een bar gemaakt van palmen en overal palmbomen rondom. Ver van grote steden waardoor we 's avonds op de ligstoelen naast het zwembad de sterren konden bewonderen.
Van het rustige idyllische Iquazu naar het levendige Rio de Janeiro! We hadden een hostel geboekt met goede referenties en liet een taxi chauffeur ons daar heen brengen. hij wist alleen niet precies waar we moesten zijn en we reden verder en verder een favela in. Bijzondere ervaring! We reden naar de rand van de favela en besloten de weg te vragen. Heel toevallig waren de mensen die we de weg vroegen de zelfde mensen die vanaf Iquazu bij ons in de bus hadden gezeten! Ze vertelde ons dat we niet de Favela in moeten gaan, want daar stonden allemaal gewapende mannen. Op dat moment had een van ons een helder moment en zag dat we naast ons hostel stonden. Er volgde een kleine klim over een trapje met zeer ongelijke treden en een aardige hoeveelheid platgetrapte kakkerlakken. Ons hostel lag dus net in de favela.. Dit samen met het feit dat er overal een niet geringe hoeveelheid minimieren liepen, maakte dat we een ander hostel kozen. Eentje net buiten de favela en nog goedkoper ook! Hier waren hele gezellige mensen en kwamen we ook weer onze wegwijzende busgenoten tegen!
met een bus gingen we de berg op naar twee uitkijkpunten en met als hoogte punt het beeld van Jezus. Mij 3de wereld wonder :D! (wat mij betreft is Iquazu eerlijk gezegd een veel groter wonder, maar wereld wonderen moeten blijkbaar hand gemaakt zijn.) Wat een geweldig uitzicht over Rio! We hadden veel geluk want de dagen daarna was het weer veel minder goed en kon iedereen boven veel minder ver zien. Bijzonder was dat het een uur rijden was naar het opstap punt en dat we op de terugweg halverwege weer de zelfde mensen van de bus, het wegwijzen en het hostel tegen kwamen!
Samen met Andreas een Duitse jongen in ons hostel zijn we boodschappen gaan doen in een andere wijk, wat ook een favela bleek te zijn, maar eentje met een enorme supermarkt en heel vrolijk gekleurde huisjes. (De favela's die ik in Rio heb gezien zijn zooo veel mooier dan in Lima of Amman. Daar heb ik mij echt over verwonderd. Waarschijnlijk heb ik hier niet de aller armste gezien.)

Vanuit Rio namen we de bus naar Sao Paulo. Het plan was om eerst nog naar Ubatuba te gaan of naar Ihla Bonita, maar het weer en de bus zaten niet mee.
Erik, die ik tijdens onze tour in Uyuni (Bolivia) had ontmoet bood zich aan als taxichauffeur en gids. Hij liet ons de (soms letterlijk) hoogste punten zien van Sao Paulo. Zoals het grote park (waar ook allerlei fitness apparaten staan), de toren van de bank waar je vanaf de 36ste verdieping over Sao Paulo uit kunt kijken, de Japanse wijk en de Carnavalsstraat. De een feest winkel na de andere en daarnaast de buurt waar groothandels zitten en iedereen goedkoop souvenirs en sieraden etc haalt om weer door te verkopen. Alleen in die straat had ik mij al dagen kunnen vermaken:).
Die avond vlogen we naar Manaus.
In Manaus werden we van het vliegveld opgehaald door Thayenne en haar moeder, ons eerste couchsurf adresje. Een eigen kamer met airco en de volgende ochtend met Thayenne, moeder en haar vriend naar de bakker voor een traditioneel Amazone ontbijt. Met Thayenne en haar vriendinnen hebben we die dag een opvang voor dieren bezocht van de universiteit, een park met museum en dieren, we boekte een Amazone tour voor de volgende dag en werden die avond meegenomen naar de bekendste pizzeria van Manaus. Hier betaal je een vaste prijs en vervolgens lopen er steeds mensen rond met verschillende pizza's waarvan je een punt kunt krijgen. Ook lopen ze rond met frisdrank. Het bijzondere meest bijzondere aan deze pizzeria zijn de zoete pizza's. Pizza met chocola en aardbeien, banaan pizza enz. klinkt vreemd maar het is erg lekker!

Amazone tocht.
Die ochtend werden we vroeg bij het reisbureau afgezet door Thayenne en haar moeder met een taxi gingen we naar de haven waar we met een boot naar de kruising van de rivieren gingen. De Rio Negro en Amazone rivier. Zoals de naam zegt lijkt de Rio Negro zwart en heeft een hoge temperatuur en zuurgraad. De Amazone is eerder bruinig/ groen, koeler en heeft een minder sterke zuurgraad. Door deze verschillen in het water mengt het water niet waar de rivieren samenkomen en is er een kilometers lange rechte lijn te zien. heel bizar! Vanaf een ander haventje namen we weer een auto, dit keer een volkswagen hippy busje! Deze zie je overal in Brazilië heel veel rijden en bij elk busje denk ik: Die wil ik hebben:)! Jammer dat ze in Nederland zo lastig te onderhouden zijn. Toen weer een boot de Amazone op en officieel de middle of nowhere in. 4dagen geen internet, geen mobiel signaal, geen airco, geen stroom :). nog voor we aankwamen hadden we al grijze dolfijnen gezien en net voor de laatste bocht zat een kingfisher op een boomstam in het water een vis te eten terwijl er achter hem 2 enorme havikken met uitgestrekte poten onze richting opvlogen en net iets linksdaarvan een roze dolfijn uit het water sprong. Tot 3uur hadden we de tijd om in de Amazone te zwemmen en weer lekker in de hangmat op te drogen.
Die middag onweerde het en gingen we met een klein bootje, 2 Duitsers en twee gidsen het ondergelopen bos in om met kippenvel (letterlijk) piranha's te vissen. Ik heb rustig toegekeken, want vissen is natuurlijk niet echt iets voor mij. Bizar hoe die beestjes in alles happen wat je ze voor de bek houdt. Na het avond eten (vega eten was super goed geregeld!) gingen we met de boot en een lamp kaaimannen zoeken. Met zijn blote handen ving de gids een kaaiman en legde van alles uit over het dier. In de verte zagen we onweer aankomen. Onweer in de Amazone is heel anders dan in Nederland, om de seconde zie je een bliksemschicht. Je kunt er bijna een boek bij lezen!
De volgende ochtend maakte we een wandeling door de jungle en vertelde de gids over de speciale werkingen die de planten en dieren hebben die we tegen kwamen. Na het middag eten vertrokken Duncan twee gidsen en ik naar een kamp ergens anders in de jungle. Met kamp wordt een bouwwerk van 8 palen bedoelt met een overkapping van palmbladeren. Ik maakte ons avond eten, Dunc en een gids gingen hout zoeken en de andere gids repareerde de gaten in het dak en zetten wat bladeren tegen de zijkant, als muur. Dunc een gids en ik gingen grote (omgevallen) boomstammen hakken die er voor moesten zorgen dat ons vuur 's nachts aanbleef en grotere dieren wegbleven. Ik vond het in eerste instantie een beetje overdreven, want wat zou er nou kunnen komen? Toen vertelde de gids dat er in het gebied waar wij zaten veel jaguars zaten en dat er in dat jaar twee of 3 waren geschoten door de locale bevolking omdat ze een grote bedreiging voor de kinderen en mensen vormden, want het waren er te veel. Die avond gingen we op kaaimannen en vissenjacht, we werden vergezeld door heel veel vuurvliegjes. We vonden er een aantal maar het meest bijzondere vond ik dat de sterren heel helder in het water reflecteerden. Ik dacht dat dat alleen in Disneyfilms gebeurden. De lucht was helder en de sterren waren heel goed zichtbaar en maakte zowel de lucht als het water betoverend.
We gingen terug naar ons kamp waar we hangmatten onder het afdak hadden gehangen met muskietennetten er overheen. Die nacht hoorden we apen, een dier in ons kamp en iets stootte tergen mijn schoen aan (terwijl die een meter boven de grond aan mijn voet zat). Mensen die de dag daarna naar sliepen vertelde ons dat een amadillo 's nachts hun eten probeerde te stelen onder het afdak. Waarschijnlijk was dit het zelfde dier.
De volgende dag gingen we terug naar ons basecamp en bezochten we een rubberplantage. Dunc kreeg daar een kaaimantand die onze gids later tot een hanger maakte en ik tot een ketting. 's middags voeren we met een hele kleine kano(waar het water bijna tot de rand kwam en af en toe er overheen) door de bomen die met hun wortels in het water stonden. We zagen meerdere apen, toekans en zoals bijna altijd: dolfijnen. De zonsondergang vanaf het meer was heel mooi. 's avonds gingen we speervissen, maar in ons geval natuurlijk zonder speren. Het duurde een tijdje voordat de gids door had dat we alleen de vissen wilde bekijken en niet wilde doorboren en opeten. Met zaklampen en een kano gingen we het ondergelopen bos in. Vissen slapen vaak naast de bomen. Super cool om te zien. Toen we terug voeren over het meer was de lucht bovenons helemaal vrij van wolken en zagen we overal om ons heen sterren. De lucht was niet zwart maar heel donderblauw en zowel links als rechts zagen we de lucht oplichten door bliksemschichten. Heel bizar om te zien, bliksem in een heldere sterrenhemel. Die nacht sliepen we weer in een bed, maar kwamen we er achter dat we ergens vergezeld waren door bedbugs, jeuken!! Toch mogen we niet klagen. Mikkel die ik in lima heb ontmoet kwam kaalgeschoren terug uit de Jungle van Ecuador omdat er maden uit zijn hoofd kropen..
De ochtend daarna bezochten we eenaantal mensen die langs de rivier wonen. Ze hadden kleine huisjes op palen. In de tuinen liepen kippen, stonden rubber en fruit en noten bomen. Ook groeide er koffie en een gekke kalebassen struiken waar ze mokken en schalen van maakte en katoen.
in de middag verlieten we de Amazone en vertrokken weer richting Manaus. Thayenne haar moeder en vriendinnen stonden voor ons klaar om die avond te stappen en de dag daarna naar het strand te gaan. De laatste dag in Manaus zijn Dunc en ik op zoek gegaan naar souvenirs en hebben met Thayenne en vriendinnen typisch Braziliaans snoep gemaakt en een film gekeken. De moeder van thayenne haalde ons op en bracht ons naar het vliegveld. Duncan is naar Nederland gevlogen en daar ondertussen veilig aangekomen. Ik ben naar Bogota vertrokken en logeer nu bij Marinus een oude schoolvriend van Shelith. tijdens de Jungle tour heb ik een Nederlandse fysiotherapeute ontmoet die gespecialiseerd was in knieën en voeten. Zij vertelde mij dat ik mijn voet het liefst zo snel mogelijk in Nederland moet laten onderzoeken omdat ze vermoed dat het kraakbeen geïrriteerd is en er op de langere termijn blijvende schade kan ontstaan. Het is dus maar goed dat ik toch een retour ticket heb gekocht. Ik blijf een week in Colombia (heerlijk om weer gewoon met iedereen om je heen te kunnen communiceren. Ik bregeep wel een hoop in het portugees maar praten kan ik nog niet) en vertrek dan naar Ecuador in de hoop een mooie reis naar de Galapagoseilanden te boeken. Eind september vlieg ik weer richting Nederland. Ik ga mijn voet laten onderzoeken en als ik weer mag lopen een reis plannen naar Azië:).
Ik ben nog lang niet klaar met reizen, maar kijk er wel naar uit om jullie binnenkort allemaal weer te zien!

liefs vanuit Colombia ( don't worry, het is hier tegenwoordig safe:)

• 01 September 2011 - 20:26

Mam:

Geweldig Sam wat een verhalen weer!!!! Ja, jullie hebben wel super dingen meegemaakt hoor!
    Fijn dat we je net nog even aan de telefoon hadden! We zijn benieuwd naar je foto's..... Succes met het opnieuw vinden van reisgenoten! Liefs, mam

• 01 September 2011 - 20:49

Alexandra:

Heel erg bedankt dat je ons weer een beetje op je reis hebt meegenomen. Wij komen net uit Azië waar jij heen wilt. Andersom worden wij door jouw verhalen aardig verleid om Zuid-Amerika eens te gaan verkennen...
    Wij gaan Esmée zondag verhuizen naar Antwerpen waar ze gaat studeren en een hele leuke kamer heeft gevonden.
    Nog superfijne weken. Gun je voetje regelmatig wat rust. Plek: hangmat onder de klapperboom, drankje erbij, ... (vul verder zelf maar in). Het ga je goed!

Liefs,
    Alexandra

• 02 September 2011 - 17:09

Karel:

wat een ontzettend leuke verhaal weer! ik lees ze ook echt met plezier! je bent ook net zo'n goede verhalen vertelster als Shelitha! (zit dat in de genen ofzo?)

Hier gaat alles zo zijn gangetje, en morgen moet ik de Airborne lopen... dus genoeg te doen :-)

Karel

• 02 September 2011 - 17:15

Karel:

p.s. ontzettend mooie foto's (ja ik lees eerst je verhaal, en dan schrijf ik een antwoord daarvan, en dan pas ga ik aan de foto's, ik ben zo slecht in multitaksen) :-)

dat je het aangedurfd hebt om in de Amazone en de Negro te zwemmen, zeker als je al die enge verhaaltjes hoort over enge beestjes in zulke riviernen :-)

overigens, toevallig was een paar dagen terug een documentarie Walking the Amazone, en de expeditie ging ook langs manaus, dus wist ik exact waar je was, toen je over de 2 rivieren had :-)

Karel

• 02 September 2011 - 20:17

Mam:

Super foto's hoor!!!! Stuk voor stuk prachtig. Zo'n fotobehangetje van die waterval of dat "waterbos"zou ik zo aan de muur willen hebben!!!

• 04 September 2011 - 21:38

Wander:

Hallo Sam en Duncan,
    Verrassend al die heerlijke verhalen en mooie foto's. Geniet ervan zolang het kan. Werken kun je altijd nog, en ik denk dat je je geen betere leerschool kan wensen dan reizen door de wereld.
    Hou het veilig en leef je uit!

Liefs,

Wander, Cristina en Olga

• 05 September 2011 - 07:28

Anouk:

Hey meis,
    Wooooooowwww wat een mooie dingen maak jij mee zeg. Super om je verhalen zo te lezen. Ook leuk om te zien dat Duncan en jij het erg naar jullie zin hebben :D . Ik ben erg benieuwd wat je nog allemaal gaat doen. Houd me op de hoogte. Veel plezier nog daar en geniet nog lekker van alle dingen die je gaat doen.
    Liefs xxxx Anouk

• 06 September 2011 - 11:08

Duncan:

Ik heb het verhaal nu al drie keer gelezen, het blijft immens wat we gedaan hebben! Ik ben er nog steeds van aan het bijkomen, haha..

Enneh, dat lekkere weer hier is redelijk overrated. Geen zorgen: in Z-Am. is het beter ;)

• 11 September 2011 - 20:19

Pa:

Hoi Sam, ik sluit me bij alle voorgaande schrijvers aan. Erg leuk dat je de tijd kunt vinden om je reisverhaal voor ons al een beetje uit de doeken te doen. Ik vrees dat het anders dagen gaat duren, niet dat ik denk dat het saai zal worden maar ik denk meer dat het weken gaat duren eer jij bij iedereen uit verteld zult zijn.
    Natuurlijk willen we erg graag ook de verhalen horen maar het lijkt me ook fijn om je vooral weer gewoon even te zien en in de buurt te hebben. Nog 11 dagen meisie en dan kom je weer aan. Ikzelf kom dan net uit de Ardennen terug van het schoolkamp. Je moet maar even kijken of je nog energie hebt om langs te komen. Anders tot gauw en voor die tijd spreken we elkaar vast nog.

Liefs papa