Hamilton - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Samira Hunen - WaarBenJij.nu Hamilton - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Samira Hunen - WaarBenJij.nu

Hamilton

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Samira

15 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Hai lieve familie en vrienden,

bij dezen een update van mij. Zoals de meeste zullen weten woon ik de komende vier maanden in Hamilton (en daarna zal ik waarschijnlijk gaan reizen). Deze stad ligt op het Noordereiland. De stad zelf is niet erg groot en gelukkig vrij plat dus ik fiets overal heen. Voor Nieuw Zeelanders is dit iets heel raars. Iedereen heeft hier een auto, niemand carpoolt en de bus nemen is eigenlijk ook geen optie. Vandaar dat ik constant van vrienden, collega's en huisgenoten een lift aangeboden krijg, want iedereen is erg vriendelijk en iemand even ergens afzetten is geen probleem wanneer iemand zo ongelukkig is dat die geen auto heeft. Dat ik het heerlijk vind om te kunnen fietsen (helemaal met dit weer, zo'n 24-30 graden) is blijkbaar niet te begrijpen ;).

Bij aankomst in Hamilton werd ik opgevangen door Katerina, een meisje waar ik via couchsurfing contact mee had gelegd. Zelf komt zij uit Tsjechië, ze kwam als au pair twee jaar geleden hier heen en is niet meer weggegaan. Ze was super enthousiast dat er de komende maanden een ander Europees meisje in Hamilton is. Ik heb vijf nachten bij haar en haar vriend kunnen slapen in een eigen kamer. Zij liet mij de meest handige winkels zien, we hebben lekker gekookt samen en we bezochten de Hamilton Gardens. De grootste (en enige) toeristische trekpleister van Hamilton. Deze tuinen zijn inderdaad erg mooi! Ik ben er ondertussen al meerdere keren geweest. Naast een enorme moestuin, een biologische tuin en een rozentuin zijn er tuinen in allerlei stijlen vanuit verschillende landen en culturen.

Nadat voor Katerina het werk weer begon moest ik ergens anders verblijven. Ik had ondertussen een kamer gevonden in een huis met 3 anderen, maar daar kon ik nog even niet in. Drie nachten kon ik bij mijn supervisor van mijn stage hier overnachten. Ik had een kamer met uitzicht op het zwembad! Het was een beetje raar en ongemakkelijk in het begin om bij mijn begeleider thuis te zijn maar dat verdween direct de eerste avond al toen we samen gingen koken en eten. De tweede avond was mijn begeleider zelf weg voor vergaderingen en had ik het heel gezellig met zijn vrouw. Prima mensen! Dat is toch fijn om direct aan het begin van mijn stage te merken.

Mijn nieuwe huis heeft twee verdiepingen wat best bijzonder is voor de huizen hier (o.a. i.v.m. aardbevingen, al vinden die nauwelijks plaats in Hamilton). De standaard huizen hier zien er een beetje uit alsof ze tijdelijke bouw zijn. Je lijkt ze te kunnen oppakken, op een vrachtwagen te kunnen zetten en weg te kunnen rijden. De meeste huizen zijn van hout, want stenen huizen zijn erg duur dus schaars. Een beetje zoals de huizen op het 'kamp' tegenover de Wageningen universiteit (kopieer en plak in google): https://www.google.co.nz/maps/place/Droevendaalsesteeg+12,+6708+PB+Wageningen,+Nederland/@51.9881497,5.671164,3a,75y,252.09h,71.88t/data=!3m7!1e1!3m5!1szyed8d_8UmtnszBj98sMFg!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Dzyed8d_8UmtnszBj98sMFg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D50.839996%26pitch%3D0!7i13312!8i6656!4m2!3m1!1s0x47c7acbe4c11fced:0xc3a51e2d0dc9bb9f

Voorbeeld van huizen in Hamilton:
https://www.google.co.nz/maps/@-37.775634,175.2941824,3a,75y,198.47h,73.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1sflNwi49Kj0fJ7P66rhfjvA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Naast dat het niet gebruikelijk is om te fietsen zijn er nog andere opvallende culturele verschillen. Men is hier bijvoorbeeld heel informeel. Iedereen gebruikt alleen zijn voornaam of een afkorting daarvan. Zoek je een kamer of een huis, contact met een collega, een nieuwe baan of wil je een afspraak met bijvoorbeeld de bank? Dan sms je die persoon. Omdat het niet gebruikelijk is om af te sluiten met een groet of een naam heb ik ondertussen vrij veel smsjes in mijn telefoon van mensen waarvan ik geen idee heb wie het zijn. Bijvoorbeeld: Hi still looking for a room? of: Good morning. I hope your jetlag is resolving.. and the weather is oke enough for your bike ride this morning. Looking forward to meeting you. (Het duurde even voor ik door had wie dit was, de eerste weet ik nog steeds niet.)

Ook op mijn stage is iedereen heel informeel en heel aardig. Iedereen komt ergens tussen 8.30 en 9.30 op het kantoor en vertrekt tussen 14.30 en 17.30 weer richting huis. Ideaal wanneer je een dag vol kunt focussen of juist niet ;).

Het werk op stage is momenteel niet erg spannend. Ik schrijf een onderzoeksvoorstel en moet veel lezen. Gelukkig mag ik de komende weken ook af en toe op veldwerk. Zo ga ik morgen ochtend bij een project kijken waarbij ze proberen een soort vissenbruggen te maken om te zorgen dat vissen van de ene kant naar de andere kant van de rivier kunnen komen (meer weet ik ook nog niet).

Ik ben al meerdere keren met huisgenoten naar het strand geweest, zowel de westkust als de oostkust. 1,5 uur rijden lijkt hier niets te zijn voor de locals. Afgelopen weekend ging ik met een huisgenoot en zijn vrienden mee naar een festival. Die vrienden spelen in een band die daar optrad. Het festival was heel klein en bestond uit 2 podia's. Er waren denk ik maximaal 300 mensen, maar dat maakte het heel gezellig en zeker niet te druk. Wij sliepen met zo'n 12 mensen in een grote tent met uitzicht op een rivier waar regelmatig boten met waterskiërs voorbij kwamen. Geniaal wakker worden.

Terwijl jullie wellicht liggen te slapen is mijn lunch pauze nu helaas voorbij en ga ik dus weer aan het werk. Ik hoop van jullie te horen!

Liefs Sam

Ps: blijkbaar is de adressenlijst niet direct aangepast en is dit eerste bericht dus verstuurd naar iedereen uit mijn oude adressenbestand. Sorry voor de spam, als het goed is moet het nu wel normaal werken ;).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Hamilton

Samira

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 23546

Voorgaande reizen:

26 Januari 2016 - 24 Juli 2016

Nieuw Zeeland

04 Februari 2011 - 05 Mei 2011

Afstuderen in Peru

28 Juni 2011 - 30 November -0001

travel fever

Landen bezocht: